woensdag 1 oktober 2014

GESCHEURD KRAAKBEEN


Als je geen sieraad door je kraakbeen hebt (denk aan een piercing in je oor), zul je het volgende verhaal vast heel vreemd vinden. Ik vraag me zelfs af of, als je wél een oor(bel)piercing hebt, of je dit verhaal gaat begrijpen. In beide gevallen: lees maar gewoon door, het is de moeite waard.

Voor de brave leerlingen onder ons, die goed hebben opgelet bij biologie, hoef ik geen uitleg te schrijven over de functie van kraakbeen: het biedt steun en zorgt voor de vorm van je oor. Als we er als 'leek' tegenaan kijken zien we het kraakbeen in ons oor als iets wat erg beweeglijk is, toch?


Ik loop door de stad. Het is een gezellige avond, er is een zomerfeest gaande. Met m'n groepje vrienden loop ik tussen alle drukke door elkaar lopende, rennende, duwende en joelende mensen. Naar aanleiding van welk onderwerp het was weet ik niet meer (ik werd namelijk geduwd!), maar dat ik vol met mijn oor tegen het mooie maar zeer harde hoofd van een vriendin kletterde is me wel bijgebleven. Er was niks aan de hand, in eerste instantie was het ook best grappig. Maar mijn oor. Ik dacht echt even dat, en ik weet heus wel dat dat niet kan, dat het kraakbeen bij mijn oor(bel)piercing boven in mijn oor was gescheurd. Het voelde alsof iemand een aansteker tegen mijn oor aanhield, om het gevoel even te beschrijven. Pijnlijk dus.


Gelukkig had ik dit al zo vaak meegemaakt. Het ging gewoon weer over, niks aan de hand. Dat kraakbeen in je oor is dus erg beweeglijk, je hebt het nodig voor de vorm van je oor (anders zouden we net als sommige honden hangende flaporen hebben) en het biedt steun. Je krijgt soms wel is een stoot. Iets wat eerst zo beweeglijk leek, voor steun en vorm zorgde kan pijn gaan doen. Maar het gaat weer over! Soms is het een koud washandje, soms is het tijd. Maar je zal de juiste manier moeten vinden.

Die avond, om het nog leuker te maken, stootte ik nog een keer mijn oor. Ja, ik snap ook niet helemaal hoe ik het voor elkaar kreeg, want hoe normaal is het dat een mens zijn oor stoot? Oh, en ik las dus net dat je kraakbeen wel kan scheuren... Maar, zelfs als dat gebeurd zou zijn: kraakbeen geneest vanzelf! It takes time to heal.

Tenzij je hele oor eraf scheurt, dan heb ik niks gezegd.  Maar zelfs dan zijn er nog mogelijkheden, haha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...