vrijdag 8 november 2013

SCHOOL SUCKS

Toetsen, leraren, schooldagen die veel te lang zijn (en té saai), ongeregelde zootjes als het gaat om 'hoe sluit ik de periode af' en noem maar op. En vandaag, vandaag hadden we weer heerlijk toetsen. Yep. School sucks en het klinkt vast herkenbaar.




Gelukkig had ik me heel goed voorbereid, want (how to be cool): ik heb ingesteld om van de maandagavond studieavond te maken en dan gewoon non-stop (ja oké, met pauzes) te gaan leren en huiswerk te maken. Aangezien ik afgelopen dinsdag ook nog eens catechisatie-vrij was, maakte ik er maar twee studieavonden van. Want ja, je kunt maar niet goed genoeg voorbereid zijn, toch? En het mogen dan nu nog gewoon toetsen zijn, maar volgend jaar heten ze alweer examens en studieavonden zijn dan zeker niet verkeerd!

Met een Milka reep (Oreo) en een flesje water ben ik aan het werk gegaan. Doei doei stomme mindmap van school; ik leer wel op mijn eigen manier. Voor ik het door had was de theorie over communicatie uit het Nederlands boek samengevat en stonden alle belangrijke punten knalgeel gemarkeerd op m'n lijntjesblad. Hetzelfde deed ik met de didactische werkvormen die geleerd moesten worden en het resultaat mag er zijn. Een dikke GOED voor de didactische werkvormen etc, en een 8,0 voor m'n nederlands.

Maar hoe deed ik dat? Had ik zomaar opeens zin om de nerd uit te gaan hangen? Had ik opeens het idee dat het heel erg leuk zou zijn om te gaan leren? Want ja, op de mavo had je geen keuze. Daar werd je iedere week overspoeld met toetsen, maar op het mbo was echt keihard leren intussen een bijzaak geworden.
Om eerlijk te zijn: Ja, ik had gewoon echt zin om te leren. En dan is het eigenlijk vrij simpel: GRIJP DIE KANS. Ik had een prachtige planning gemaakt op een blad met daarop hoe laat ik aan welk vak ging werken. Van te voren rekende ik dus uit hoelang ik ongeveer bezig zou zijn met dat vak. Verder schreef ik eronder wat ik precies moest doen. En tot slot een mooi vierkantje aan de zijkant. Was er een vak afgerond? Vierkantjes kleuren werd bijna net zo leuk als het eten van de Milka reep. (Oké, eigenlijk niet...)

Gelukkig hoef ik volgende week nog maar één toets en dan zit het toetsengedoe er voor deze periode op. Nu zeg ik tegen mezelf, en tegen jullie: Vlucht naar de Mac Donalds and enjoy your weekend (:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...