zondag 13 oktober 2013

DE TIJD VAN SPOOKIES EN LIJMBALLEN

Op een één of andere manier is het een bijzonder moment. Het moment dat je uitvindt dat je tijdens de uitleg van de juf, en het dus stil moet zijn, ook briefjes kunt schrijven naar elkaar. De adrenaline giert door je lijf als je het briefje voorzichtig over de tafel naar degene naast je schuift. Dan ineens roept de juf je naam door de klas. Je verstijft en voelt je wangen rood worden. Zo onopvallend mogelijk schuif je het briefje met je elleboog onder je taalboek en kijk je met je zoetste gezichtje naar de grote, alles zeggende ogen van de juf. Je voelt de ogen van je klasgenootjes om je heen in je rug prikken; "Zou ze het door hebben?" ...


Niet alleen briefjes schrijven, maar ook vliegtuigjes vouwen en propjes schieten is altijd een favoriete bezigheid gebleven op de basisschool. En alsof het op de middelbare school opnieuw werd uitgevonden ging het daar gewoon door met vliegtuigjes vouwen. Dit keer was de reis door het geschiedenis lokaal, waar de neus intussen was voorzien van een dikke klont Pritt-stift lijm zodat het vliegtuigje aan het smartboard zou blijven plakken. Nog leuker waren de ogen van de leraar die de klas rondschoten. Ondanks dat ik geen fanatieke vliegtuig en propjesschieter was verstopte ik me uit voorzorg maar achter m'n schooltas of boek. Want ja, het is  best verdacht als je niet meer kan stoppen met lachen...

Nee een fanatieke vliegtuigpropjesschieter was ik niet, maar op de basisschool vond ik het leuk om lijmballen te maken. Per ongeluk iets te veel lijm pakken tijdens het knutselen of gewoon tijdens de les een lijmflesje meesmokkelen. Ergens heb ik nog een lijmbal liggen uit groep 5, als herinnering. Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat als ik lijmflesjes zie dat in zin krijg om weer lijmballen te maken, maar dat is ook zo wat. In diezelfde groep maakte ik met vriendinnen 'Spookies'. Ik voelde me helemaal stoer toen, want ja ik had dat zelf bedacht enzo. Om jullie te laten zien hoe die zelfbedachte Spookies er dan uit zien ben ik net achter m'n bureautje aan de slag gegaan. Dit is het resultaat:

Spooky

















Voor degenen die net zo enthousiast zijn geworden als ik, hier een 'do it yourself'. Je hebt alleen een vierkant blaadje, een schaar en wat stiften nodig:

Allereerst beginnen we met het diagonaal dubbel-
vouwen van het vierkanten blaadje. Je kunt
ook een gekleurd blad gebruiken.




















Leg het dubbelgevouwen blaadje op deze manier
voor je neer.


















Vouw het blad nogmaals dubbel.
Jep. En dan nog een keer....




















Wat je nu voor je hebt liggen is een klein 4x gevouwen driehoekje.
Ahwyeah, goed bezig!
















Knip nu aan de lange zijde aan beide kanten
de hoekjes weg. 



















Vouw de driehoek nu open. Je ziet dat het Spooky al aardig
begint te lijken.















Versieren maar! 


















Liefs!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...