zondag 2 juni 2013

AUGURKENLIEFDE


Ja. Een beetje vreemd is het wel, maar ik ben dus echt verzot op augurken. Maar dan denk je, augurken-'liefde'? Ja, het is echt liefde, want voor een augurk mag je me dus echt wakker maken. Vooral van die hele grote. MMMMMM. Maar liefde kent natuurlijk altijd een begin, zo ook bij deze liefde. Het begon allemaal vroeger, toen ik nog klein was...



Het was altijd een feest om bij opa en oma te eten. Alleen al om het feit dat als ik daar kwam eten, dat we peentjes aten. En dan niet zomaar peentjes, nee, die heerlijke glibberige peentjes uit een potje: potpeentjes.  En speciaal voor mij haalde opa dan altijd de appelmoes uit de koelkast met de stukjes appel er doorheen. Na deze favoriete maaltijd, met aardappelen, kipfilet en een iets te grof scheutje knoflooksaus, brak dan het moment aan dat de vla, yoghurt en toetjes op tafel werden gezet.
En als dan alles op tafel stond, kwam die vork tevoorschijn. De vork die ik dan vast mocht houden. Dan stapte opa voor de laatste keer naar de koelkast en zette dat onvergetelijke potje op tafel. "Cornichons", stond er op. Terwijl ik met het Nederlandse woord allemaal heerlijke taalgrapjes maakte als, "Ouwe schurken en Gurkjes" maakte ik dan de deksel open. (O nee, ik mag niet liegen, ik kreeg de deksel nooit open, dus opa moest altijd even helpen...)
En dan, terwijl iedereen de aardbeientoetjes, chocolade en vanille vla naar binnen goot, knabbelde ik lekker aan de augurken. Als ik mijn oma lief aankeek mocht ik er nog wel eens wat meer pakken. Yeah.


Ja, zo is mijn liefde voor augurken denk ik een beetje begonnen. Ze werden mijn toetje na het eten bij opa en oma en dat is altijd zo gebleven. Nu nog steeds. En heel soms als ik in een gekke bui ben, koop ik gewoon zelf een pot augurken.

De zomertijd breekt binnenkort aan en de augurk is een hele fijne snack voor deze tijd van het jaar.
Augurken zijn namelijk niet alleen hartstikke lekker, ze zijn ook nog eens heel gezond en heel functioneel!
In augurken zitten bijvoorbeeld helemaal geen vetten en zijn voorzien van vitamine B11 en vitamine C die zorgen voor een goede weerstand, gezonde botten en tanden, huid en een functionerend zenuwstelsel.

In de zomer zijn er muggen, of we het nou leuk vinden of niet. Ben je gestoken door een mug en word je he-le-maal gek van dat gejeuk? Snijd een augurk doormidden en dep de binnenkant van de augurk op de muggenbult en de pijn en jeuk zal minder worden! Dit helpt ook bij de heftige reacties op een steek: De torenhoge bulten waar je een beetje bang van wordt.

Als je favoriete parfum op is, wees dan niet getreurd. Vandaag even geen Chanel, Roberto Cavalli, Christina Aquilera of whatever, nee: Dill Pickle. Neem de eerste beste augurk die je tegenkomt en snijd hem doormidden en wrijf de binnenkant tegen je hals of pols. Tadaaa (:

Ja, ik hou van augurken.

Liefs!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...