maandag 5 januari 2015

DE CIRKEL DER VERPLICHTINGEN - EN HAAR INVLOED


"Oh no". Ik hoor het je denken. "Weekend. Zaterdag, zondag, maa.., school?!" SCHOOL?! Twee weken lang is het feest, op het huiswerk maken na dan, en dan nu ineens begint ook in dit nieuwe jaar weer 'de cirkel der verplichtingen'. Klik maar snel op 'meer lezen...', om ook deze cirkel onder controle te krijgen.

Wat ik nu ervaar is een agenda vol belangrijke dingen, en ik weet echt even niet hoe ik het moet aanpakken. Ik heb nu al een aantal examens achter de rug, maar ik weet én niet of ik ze gehaald heb én het zijn zeker niet de laatsten geweest. Een hoop organiseren, scriptie schrijven, literatuur daarvoor zoeken, zorgen dat rekenen op pijl blijft, stage opdrachten voldoende afronden, juf zijn... Huiswerk; nuttig of overbodig? Soms wordt het huiswerk niet eens besproken en vraag ik me echt af of ik die tijd nou echt precies in die opdrachten had moeten stoppen. Afwegen, plannen en prioriteiten. Het is mijn sterkte, het is mijn zwakte. 

Ik ben ook iemand die dan gewoon tien minuten lang op bed kan zitten met mijn mond open. Hoe ga ik dit aanpakken? Ik wil staan, ik wil zitten. Waar ga ik mijn huiswerk maken? Waar is mijn concentratie? Moet ik ook nog leren of zal ik het eerst doorlezen? Staat mijn laptop al aan, ik moet namelijk nog iets opzoeken. Crap, ik had beloofd dat literatuur boek terug te geven na de vakantie. Zal ik eerst dat belangrijke blad uitprinten of eerst die opdracht maken? 

Op een gegeven moment ben je klaar met denken. Tenminste, je zorgt gewoon dat je klaar bent. Want we kunnen wel allemaal vragen bedenken, maar daar verliezen we én tijd mee én we schieten er niks mee op. Stop met vragen, start met doen

Om alles wat er gedaan moet worden overzichtelijk te maken, is het belangrijk dat je alles even opschrijft. Alles wat je te binnen schiet moet opgeschreven worden. Maak daarna even een lijstje van de belangrijke dingen met de hoogste prioriteit. Als je op die manier alles inplant (yep, het duurt even), heb je alles overzichtelijk en kun je beginnen met afstrepen.

Het gaat natuurlijk niet alleen over die ellenlange lijst met dingen die gedaan moeten worden. De vakantie was namelijk ook erg aantrekkelijk met haar uitslaap uren, vrije tijd en feestjes, en het wordt er dan niet echt leuker op om dan weer met school te starten. I know! Één voordeel voor de scholieren en studenten onder ons: we zijn over de helft (het is bíjna weer zomervakantie, ha ha).
Keep your head cool. Misschien moet je em eens in de wasmachine stoppen als 'ie overuren maakt,
het zal vast helpen. En wie weet komen er de komende tijd wel meer tips online op mijn blog ;-)


post signature

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...