dinsdag 7 juli 2015

SITUATIES - EN HEIMWEE NAAR FRANSE THUISBASIS


Vakantie, ik hou nu al van je. Dat heb ik trouwens altijd al gedaan. Alleen dit jaar zit de vakantie flink anders in elkaar dan alle andere jaren. Zonder onderbreking ben ik ieder jaar naar Frankrijk geweest - oké, met één onderbreking dan - en deze zomer zal ik geen voet kunnen zetten op mijn Franse thuisbasis. Want dát is het intussen wel geworden...

SCHOOLSITUATIES EN DIPLOMERING
Vanavond mag ik eindelijk mijn diploma ondertekenen en ophalen! Het heeft de (on)nodige situaties met zich meegebracht, de jaren op school, maar een diploma verzegelt altijd maar weer dat je je hoofd boven al het water hebt kunnen houden. En naar mijn idee - zeker als ik terugkijk naar mijn worstelingen met het 3F rekenexamen - is dat een hele prestatie. Jaren geleden was het onmogelijk geweest om dit resultaat te behalen; en tóch is het me gelukt! Ik heb de rekenrotonde van de Champs Élysees na 2x eindelijk onder controle. Dat is het dubbele aan redenen om te genieten van een welverdiende vakantie! 

DE MOOISTE STAD
Nu we het dan toch over de Champs Élysees hebben: de afgelopen twee zomervakanties heb ik tot drie keer toe vertoefd in de stad van de liefde. Parijs is echt een geweldige stad. Vorig jaar ben ik samen met mijn vriend de stad in geweest. We hebben supermooie foto's gemaakt en op ons beste Frans - not - de juiste metro's gezocht en gevonden. Helaas vond onze portemonnee het terrasje op de Champs Élysees wat minder prettig. Het liefst zou ik dit jaar gewoon weer de Thalys naar Gare du Nord nemen.  Wat maakt Parijs dan zo bijzonder? De sfeer, de geschiedenis, de shopgelegenheid, de Franse modellen die op hoge hakken de langste straat in de stad bewandelen en niet te vergeten - mijn twee grootste favorieten - : L'Arc de Triomphe en le tour d'Eiffel. Dat is sfeer en geschiedenis in één. Met Franse modellen eronder.

MIJN THUISBASIS
Al van kleins af aan ga ik naar Frankrijk. Eigenlijk is het een beetje mijn tweede land geworden. In de zomer verhuis ik dan gewoon voor een paar weken. Zeker de afgelopen jaren, waarin ik iedere zomer op dezelfde camping kwam. Je zou zeggen 'boring, wat heb je nou vijf jaar achter elkaar op dezelfde camping te zoeken', maar dat is niet het geval geweest. Iets met een camping die totaal aansluit bij mijn vakantie-levensstijl en een aantal gekken waar ik elk jaar die weken mee door weet te brengen. Zwembad, mooi weer, leuke stadjes, muziek en gezelligheid. Als ik na een jaar bikkelen in Nederland weer de camping op rijd, voelt het gewoon alsof ik thuiskom.

GEEN FRANSE BODEM
Dit jaar ga ik eens flink gek doen: een land - duizenden kilometers ten zuiden van Frankrijk -bezoeken. Deze vakantie zal flink anders worden. Ten eerste ga ik voor het eerst van mijn leven in een vliegtuig stappen. Eenmaal aangekomen ga ik samen met een team helpen in een weeshuis en de laatste touches aanbrengen op en in het weeshuis in Tanzania. Optrekken met jongeren en kinderen uit het weeshuis die zowel niks van Nederlandse, als Franse bodem weghebben. Nu ik nog in Nederland ben heb ik een beetje heimwee naar Franse bodem. Zodra ik in Tanzania ben zal dat wel wegtrekken...

Gelukkig heb ik het slim aangepakt, want in ons Tanzania-team zitten twee gekken van de Frankrijk-vakanties. Dan neem ik toch nog een beetje Franse bodem mee op mijn reis. ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...