vrijdag 17 januari 2014

VAN LINKS NAAR RECHTS

Vanochtend toen ik wakker werd schoot het als één van de eerste dingen door mijn hoofd. Ik heb vannacht een blog geschreven. Het ging over, ... Wacht. Vannacht? Hoe kan dat nou weer?!



Vannacht droomde ik dus dat ik een blog had geschreven. Ik herinner me heel goed welke titel de post had: "Van links naar rechts ". Daar lag ik dan, nog versuft van het slapen, na te denken waar die blog dan in vredesnaam over zou zijn gegaan. Na een paar minuten de titel in mijn hoofd te hebben herhaald, was daar ineens het heldere moment. Ik had namelijk daarvoor gedroomd dat ik op school werd verplicht met rechts te gaan schrijven, terwijl ik linkshandig ben. Verschrikkelijk was het; geen enkele toets, geen enkel huiswerk onderdeel zag er nog leesbaar uit. Beetje weird, vind je ook niet?

Omdat dat ook echt het enige was wat ik gedroomd had, begreep ik niet helemaal waarom ik daar nou een blog over ging schrijven. En eerlijk gezegd begrijp ik het nog steeds niet helemaal. Tot Wikipedia mijn redder in nood werd: "Links en rechts zijn aanduidingen om een richting aan te geven, ook kunnen ze een positie aangeven."

Links en rechts zijn hier in Nederland echt twee belangrijke termen die regelmatig gebruikt worden. Links en rechts zijn het tegenovergestelde van elkaar, hetzelfde als 'ja en nee'. Zoals met dingen kiezen, het is óf dit, óf dat. En niet allebei. Maar wist je dat er volkeren en landen zijn waar de termen 'links' en 'rechts' helemaal niet gebruikt worden? Daar is iets bijvoorbeeld 'aan de kant van de bergen' of  'aan de kant van de boom'. De plaats en omgeving bepalen daar de positie!

Maar links en rechts gaan nog veel dieper. Zo is 'links' niet voor iedereen links, en 'rechts' niet voor iedereen rechts. Als je op een raam een vierkant zou tekenen en aan de ene kant 'links' zou schrijven en aan de andere kant 'rechts', zou het voor de toeschouwer aan de andere van het raam precies andersom zijn. Zo is het ook in real life: iedereen kijkt anders tegen dingen aan.

En dan komt het. De etymologie van 'links en rechts'. Wat etymologie is? Nouja, ik moest het ook even opzoeken, maar ik zal het in ieder geval niet meer vergeten. Etymologie is 'het deelgebied van taalkunde', die de herkomst van woorden bestudeert. Beter gezegd: Waar komt een woord vandaan, waar stamt een woord vanaf. Het woord rechts is afgeleid van 'recht', in de betekenis van 'zonder bochten'. Links duidt op het woord 'buigen' en het woord is verwant aan 'link' (gevaar). Want vroeger stond 'links' verbonden met gevaar en ongunstigheid. Ehm, vandaar mijn droom?!
d

Verder is rechts natuurlijk waar je iemand de hand mee schudt. Links is voor het, niezen, neuspulleken, etc. Rechts wordt ook wel de schone hand genoemd. En ja, links natuurlijk vies. Helaas, links wordt altijd negatief uitgedrukt. Vroeger waren alleen criminelen en krankzinnigen linkshandig. 'Bad guys', zoals ze werden genoemd.

Behalve dat ik tot een bochtig-crimineel krankzinnige ben benoemd en ik een gevaar ben voor deze samenleving, is er uiteindelijk wel blog gekomen. Van links naar rechts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...