maandag 2 januari 2017

UITGELEZEN



Het nieuwe jaar is aangebroken, de letters in het boek van 2016 zijn uitgeschreven. Een nieuw boek met nieuwe bladzijden, een blanco jaar waarin je de pen mag sturen op een goed verhaal. 
Nu we het toch over een goed verhaal hebben: begin vorig jaar startte ik de 'ReadingChallenge' van Goodreads. Drie boeken uitlezen in 2016. Daarbij maakte ik het mezelf extreem moeilijk, door te starten met een Engels boek van een één of andere Japanse schrijver. Of Chinees, whatever. Aan de toon kun je misschien al horen dat dit boek geen succes werd. Het boek was misschien niet de beste keuze om mee te starten, maar de ReadingChallenge daarentegen is helemaal volbracht.

Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik een beetje gesmokkeld heb, want officieel gezien heb ik het laatste boek vanochtend uitgelezen, een volle dag na de start van het nieuwe jaar. Maar toch, het is me gelukt en ik mag zeggen dat het nog een waardevolle challenge was ook!

Nadat 'Our Happy Time' werd weggelegd, vond ik in een kast op zolder een boek die 'Het Luipaardenspoor' (door Adam Armstrong) werd genoemd. Aan het boek zelf was wel te zien dat het geen boek was van de afgelopen 10 jaar, maar dat het toch wel iets verder dan dat dateerde. Toch sprak de achterkant me aan. Of het kwam dat het ging over luipaarden - ik hou van luipaarden - of dat het avontuur over een groot ongeluk in de wildernis me zo aansprak weet ik nog steeds niet. Het boek was dik, de inhoud was aardig, het einde was stom. Open eindes zijn geen eindes. Punt.

Ondanks dat dit boek maar deels aan m'n verwachtingen voldeed, heb ik de ReadingChallenge toch voortgezet. Ik ben gaan kijken naar boeken die me echt interesseren. Zo kwam ik bij het boek 'Je Bent Een Verschrikkelijk Kind' geschreven door Nina Blom. Een diep ernstig waargebeurd verhaal over een meisje die wordt mishandeld en 'ziek' gemaakt door haar moeder die lijdt aan het Münchhausen-by-proxy syndroom. Kippenvel van een syndroom die deze moeder verandert in een bijna onmenselijk persoon. Dit boek is absoluut een aanrader!

Het laatste boek - dat vanochtend is uitgelezen - was een zeer goed boek. Eerlijk is eerlijk, eigenlijk het beste boek van de drie gelezen boeken. 'Het Meisje Dat Van IS Won' door Adrea C. Hoffmann op het waargebeurde verhaal van Farida Khalaf. In dit verhaal ben ik volledig meegenomen in de situatie waarin deze Iraakse leeftijdsgenoot van mij verkeerde. Iets waarvan ik maar een deel kan beseffen. Minuscuul deel besef in vergelijking met de koude en kille werkelijkheid die zich anno 2017 nog steeds afspeelt. 

Met name de laatste twee boeken raad ik jullie aan te lezen. Daarnaast raad ik je aan ook de ReadingChallenge te starten op Goodreads.com. Mijn ReadingChallenge wordt voortgezet met drie nieuwe boeken voor het komende jaar, met als doel deze drie boeken dit keer echt op de laatste dag van het jaar voltooid te hebben.

Happy New Year! Liefs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...