dinsdag 4 november 2014

TOPOGRAFIE 2.0


Het is zo oud en vertrouwd: Topografie leren. Vroeger was het vanzelfsprekend dat land na land volgde, ik vond het stiekem zelfs wel leuk om te leren. Al die plaatsen en steden in de wereld. Wegdromen, naar een land om later heen te reizen. Hoe zou het daar zijn? 


Topografie 10+
Een 10+ halen, dat was het doel altijd. Ik weet niet meer zo goed waar die plus voor diende, ik geloof voor 'geen spelfouten'. Ik was er best goed in trouwens. Zo heb ik aardig wat 10+'jes binnengesleept. Natuurlijk ook wel eens lagere cijfers, bijvoorbeeld toen we te topografie van Nederland moesten leren. Ik kan mij herinneren dat ik ik 'Noord-Braband' had geschreven, in plaats van 'Noord-Brabant'. Mijn motivatie voor dat antwoord was dat ik iemand kende die 'de Brabander' van haar achternaam heette en ik dus dacht dat het met een 'd' was. Smart but wrong.

Topografie 2.0
Nee, zo gemakkelijk komen we er niet vanaf, met een 10+. Volgende week hebben we een toets van de plaatsen, steden, rivieren en zeeën van Nederland, Europa en de wereld Algemeen. Dat is net even wat meer dan dat vroeger van ons werd verwacht. En om nou te zeggen dat ik alles ook echt onthouden heb van vroeger...

Ik ga natuurlijk geen 2.0 halen. Die kun je zien als 'het nieuwe van topografie'. Het verschil tussen nu en groep 6. Ik ben intussen een stuk slimmer geworden in het verdelen van de opdrachten en het 'slim' leren van de plaatsen en steden.

Dus: wordt het een 10+ of een 2.0? We shall see.



post signature

1 opmerking:

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...