dinsdag 11 december 2012

TWEE BRIEFJES VAN VIJF


Soms heb je zoveel zin om een blog te gaan schrijven, maar ben je zo inspiratieloos dat je geen idee hebt waar die blog over moet gaan. Dat had ik dus vandaag. Koos inspiratieloos. Of toch niet? Toen ik wilde beginnen met het schrijven van deze post sprong er opeens een geweldige titel in mijn hoofd zoals je ziet. Vraag me niet wat voor een verhaal er nu gaat komen want, dat weet ik zelf ook nog niet...



Het doet me denken aan een moment dat je bij de kassa staat en er spijtig achter komt dat je in plaats van twee 5 euro briefjes toch maar één briefje in je portemonnee hebt zitten. Daar sta je dan met je goeie gedrag, met een rij van nog 11 koopgulle consumentjes achter je. 'Pinnen!' denk je dan, maar op dat moment besef je dat je pinpas in je andere portemonnee zit. Fijn. En nu? In de rij achter je zie je om de beurt hoofdjes naar de zijkant van de rij omkijken, met de brandende vraag waarom het zo belachelijk lang duurt..

Wist je trouwens dat er op een vijf euro briefje een letter staat en dat je daarmee je kunt zien uit wel land het briefje komt?  Hieronder heb ik even een lijstje neergezet, dus pak al je biljetjes van 5 en check hoe ver jouw briefje heeft gereisd om bij jou in je portemonnee terecht te komen:

X - Duitsland - 2
Z - België - 9
Y - Griekenland - 1
V - Spanje - 4
U - Frankrijk - 5
T - Ierland - 6
S - Italië - 7
R - Luxemburg - 8
P - Nederland (!) - 1
N - Oostenrijk - 3
M - Portugal - 4
L - Finland - 5
H - Slovenië - 9
G - Cyprus - 1
F - Malta - 2
E - Slowakije - 3
D - Estland - 4

Er zit een griezel rekenachtig idee achter een vijf euro briefje, om te ontdekken of het briefje echt is of niet. Nu heb ik één klein probleempje. Rekenen is voor mij hetzelfde als een zwerm grote boze prikvliegen die voor je ogen dansen om je elk moment te kunnen grijpen. (Daar komt ook vast ooit nog een blog over). Maar omdat mij is aangeraden daarom maar, of het veel helpt of weinig, toch mijn bozeprikvliegenmepper te te gebruiken, besloot ik hier eens voor te gaan zitten. En ja, je gelooft het of niet, het was EASY. Dat maak je weinig mee, dat een som is bedacht in mijn logica! IAMPROUD-momentje.
Let op, hier krijg je een uitleg van de meest mensvriendelijke rekenlogica alletijden:

Naast de letter waarmee je kunt controleren van welk land jouw bankbiljetje is, staan er allemaal cijfers achter die letter. Laten we Duitsland even als voorbeeld nemen, achter Duitsland staat het getal '2'. Dit wordt de Checksum genoemd. Stel dat het serienummer op het briefje is: X30284111711, dan gebruik je deze getallen om te berekenen of het briefje van 5 echt is. Ook de uitkomst splits je en tel je bij elkaar op en dáár de uitkomst van splits je ook weer en tel je ook weer bij elkaar op. Als het goed is, is je antwoord dan 2.
Om het even wat overzichtelijker te maken schrijf ik het even zo op:

Letter: X (Duitsland)
Checksum: 2
Serienummer: X30284111711
Berekening: 3+0+2+8+4+1+1+1+7+1+1 = 29 > 2+9= 11 > 1+1 = 2
X en twee horen bij elkaar (Duitsland) dus het briefje met dit serienummer is een een echt bankbiljet!


Nou, helemaal leuk dit! Ik zit te glunderen achter mijn laptop.

Maarja, dit rekenverhaal maakt je natuurlijk niet wijzer op het moment dat jij daar met je portemonnee in de winkel bij de kassa staat en er achter komt dat je niet genoeg geld bij je hebt. Natuurlijk kun je de mensen in de rij bezighouden met deze wijsheid, maar REKEN er maar op dat ze je dat niet in dank afnemen. Dus we moeten even een keuze maken. Zeggen we tegen de mevrouw achter de kassa dat we niet genoeg geld hebben en maar zonder het product weer terug naar buiten gaan? Tsja, er is daarnaast niet zoveel keuze . Dus ja, dan maar richting huis zonder datgene wat je wilde kopen.

Soms kies je ervoor je in te zetten om iets te willen hebben, te bereiken in je leven. Het kan dat je door je eigen fout, of een fout van een ander, datgene niet kan bereiken. Maar kijk eens terug op zulke momenten, want vaak zijn er in die tijd andere dingen die je hebt gekregen die jouw een stap verder hebben gebracht! Een stap die je als die fout niet gemaakt was waarschijnlijk niet zo ver had gebracht als nu.

Van fouten leren we. Van vallen leren we opstaan. En minder geld uit te geven als we ons geld vergeten...

1 opmerking:

  1. In plaats van dat ik nu geconcentreerd mijn wiskunde opdrachten zit te maken, ben ik nu bezig met het uitrekenen of mijn briefje van 5 wel echt is, die helaas uit Nederland komt en dus niet zo'n avontuurlijke wereldreiziger is. Een dikke Teleurstelling, met een hoofdletter T. Maar als ik dan weer terug kijk (he ik leer echt wat van deze blog), dan zie ik dat het briefje gewoon echt is. Fijn, dan kan ik dus met dit briefje iets leuks kopen! Oh en ik heb dus ook geen twee briefjes van 5 in m'n portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

CITROENLOTION MET EEN VLEUGJE MUGGENHAAT

Als het nieuwe schooljaar begint, broeit mijn gedachten van goeie voornemens en initiatieven. Een soort oud en nieuw voor het komende s...